Wednesday, December 16, 2009

SEKOLAH 1 ALIRAN


Pandangan pelbagai pihak sedia diterima

KUALA LUMPUR 9 Dis. - Kementerian Pelajaran sentiasa bersikap terbuka dan sedia menerima pandangan daripada mana-mana pihak berhubung cadangan supaya diwujudkan sekolah satu aliran.
Timbalan Menterinya, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata, pandangan pelbagai pihak itu amat penting supaya sesuatu dasar yang akan diperkenalkan oleh kerajaan boleh diterima serta tidak menyentuh sensitiviti mana-mana kaum.
''Kita hendaklah bersama-sama mendokong sistem pendidikan yang dipersetujui semua pihak di negara ini.
''Sistem pendidikan pelbagai aliran yang ada di negara kita hari ini adalah takdir sejarah yang hanya boleh diubah sekiranya semua kaum bersedia menerima sistem sekolah satu aliran," katanya.
Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Senator Prof. Datuk Dr. Firdaus Abdullahpada sidang Dewan Negara hari ini.

Firdaus bertanya sama ada Kementerian Pelajaran berpuas hati bahawa sistem sekolah pelbagai aliran tidak akan menggagalkan usaha mewujudkan perpaduan kaum dan pembentukan negara bangsa.
Mohd. Puad berkata, sistem yang ada sekarang masih mengekalkan perpaduan.
''Seperti yang ditegaskan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, sistem sekolah satu aliran hanya boleh dilaksanakan jika kita semua bersedia dan jika ia dikehendaki rakyat," katanya.

No comments:

Post a Comment